De huidige staat van de luchtvaart in Europa werd op woensdag weer eens helder neergezet in twee aankondigingen. Ryanair is van zins een groter deel van de Duitse markt naar zich toe te trekken. KLM meldt juist dat het moet inkrimpen.

KLM denkt af te kunnen van een kwart van zijn managers en ondersteunende functies. Dat staat in een adviesaanvraag die is ingediend bij de ondernemingsraad. Het betreft een uitwerking van een eerder aangekondigde afslankoperatie.

Aantal banen op tocht onduidelijk

Op het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen werken zo’n achthonderd mensen, op een totaal van 32.500 werknemers. Daarnaast werken bij de verschillende divisies nog enkele honderden mensen in ondersteunende functies. Hoeveel banen precies op de tocht staan, is nog onduidelijk.

“Ik wil het proces zorgvuldig doorlopen”, zei topman Pieter Elbers in een toelichting aan het ANP. “Er zijn nog te veel onzekerheden om getallen te noemen.” De genoemde 25 procent is een richtgetal, en onder meer gebaseerd op onderzoek naar de managementstructuur bij andere ondernemingen, aldus Elbers.

Concurrentie

In plaats van de kaasschaaf langs alle afdelingen te halen, wil de vorig jaar aangetreden topman de organisatie opnieuw op poten zetten. “Het moet sneller, eenvoudiger en goedkoper”, zei Elbers. Haast is daarbij geboden omdat de concurrentie voor lange-afstandsvluchten naar Azië vanuit met name het Midden-Oosten en Turkije snel sterker wordt. In Europa heeft KLM al jaren last van prijsvechters als Ryanair, easyJet en Wizz Air.

De ingreep kan volgens een grove schatting een besparing op de loonkosten opleveren van 40 miljoen euro. In totaal wil KLM de komende jaren 700 miljoen euro bezuinigen, onder meer door versoberde arbeidsvoorwaarden. Daarover zijn al nieuwe cao-afspraken gemaakt.

Elbers benadrukte dat KLM een vrijwillige vertrekregeling heeft en daarnaast een mobiliteitscentrum heeft opgezet om mensen naar ander werk te begeleiden. Ook is het uiteindelijke banenverlies sterk afhankelijk van toekomstige groeimogelijkheden voor KLM.

Ryanair aast op Duitse passagiers

Ook vandaag kondigde Ryanair in Berlijn aan dat het tijd is voor expansie in Duitsland. De Ierse prijsvechter wil gebruikmaken van de moeilijkheden waar Lufthansa en Air Berlin mee kampen, vertelde marketingdirecteur Kenny Jacobs. De eerstegenoemde heeft dit jaar meerdere stakingen van personeel gezien terwijl Air Berlin al jaren in financiële nood zit. Ryanair ziet Duitsland daarom juist nu als een groeimarkt. Vanaf eind oktober begint Ryanair met 15 nieuweroutes vanaf Berlijn Schönefeld, onder meer Brussel-Zaventem, Glasgow, een aantal Spaanse en Oost-Europese steden.

Pijnlijk zal het voor Lufthansa en Air Berlijn zijn dat Ryanair ook binnenlandse vluchten tussen Berlijn en Keulen gaat uitvoeren, iets wat de Ieren in Duitsland tot nu toe nog niet gedaan hebben.

Strategie Ryanair kantelt

De strategie van Ryanair lijkt ook te kantelen. Vlogen de Ieren tot voor kort voornamelijk naar secundaire luchthavens als Charleroi (ook wel bekend als 'Brussel-Zuid') en Eindhoven, vanaf deze winter worden de grote havens als Amsterdam, Kopenhagen en Brussel-Zaventem aan het schema toegevoegd.

Amsterdam krijgt een viermaal daagse verbinding naar Dublin. Op Schiphol wil de maatschappij zich nadrukkelijker richten op zakenreizigers. Jacobs zei ook dat Ryanair kijkt naar landingsrechten voor de Parijse luchthavens Charles De Gaulle en Orly.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl